Uścisk dłoni wykonawcy z zleceniodawcą, zwiastujący udaną współpracę.

Znaczenie kolorów na Twojej stronie internetowej.

Znaczenie kolorów na Twojej stronie internetowej.

Powszechnym jest fakt, że kolorom można przypisać ogólne znaczenie. Koncepcja, czy też definicja kolorów jest przestrzegana zwłaszcza w biznesie. Należy jednak pamiętać, że ujednolicone znaczenie kolorów działa tylko w obszarach nacechowanym znacznym podobieństwem kulturowym. Np. kolor biały w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej kojarzony jest z nieskazitelnością, niewinnością i czystością, natomiast w Azji, a przede wszystkim w Chinach i Japonii kolor ten jest powszechnie używany w uroczystościach żałobnych.

author box img

Wiktor Szot

Zaktualizowano: 20 kwietnia 2015 20.04.2015 Czas lektury: 4min

Z poradnika dowiesz się

Ponad 18186 Specjalistów od Stron Internetowych blisko Ciebie

Jak taka wiedza może pomóc nam podczas tworzenia sytuacji biznesowych?

Otóż z psychologicznego punktu widzenia każdy kolor wpływa w określony sposób na nasz mózg, stymulując go i w odpowiednich warunkach niejako zmuszając niczego nieświadomego odbiorcę do wykonania danej czynności. Wszystko opiera się właśnie na wzorcach kulturowych. Widząc na ulicy człowieka ubranego w jaskrawe kolory nie sądzimy, że wybiera się on do teatru czy opery, (chociaż mogłoby tak być). Wnioskujemy raczej, że wybiera się na imprezę. Nawet się nad tym nie zastanawiamy, to nasza pierwsza myśl.

Dlaczego tak jest?

Ano właśnie, dlatego że mamy w głowie przypisane znaczenie każdego koloru i podświadomie przypisujemy go do danej kategorii.

Jak można wykorzystać tę wiedzę podczas tworzenia strony internetowej?

Poniżej przedstawię charakterystykę podstawowych barw w raz z przykładami, do których warto użyć każdego z kolorów.

Biały – kolor kojarzący się z czystością (tak fizyczną jak i duchową). Ten kolor często używany jest w celu podkreślenia tych cech w danym produkcie. Biel jest bardzo uniwersalną barwą, graficy komputerowi często wykorzystują ten fakt łącząc jej elementy z innymi kolorami, co przy odpowiednim wykorzystaniu barw może dawać niezwykłe efekty.

Żółty – w powszechnym znaczeniu jest kolorem ciepła, radości, optymizmu i nadziei. Barwa mocno kontrastująca zwłaszcza w połączeniu z białym tłem. Takie połączenie to niezwykle skuteczny sposób na przykucie uwag odbiorców. Eksperci rekomendują wykorzystanie tego koloru np. na przyciskach za pomocą, których klienci sklepów internetowych decydują się na zakup określonego towaru. Kolor ten, bowiem stymuluję tę cześć mózgu, która odpowiedzialna jest za podejmowanie decyzji.

Czerwony – oznacza pasję, agresję, erotykę i miłość. Należy być bardzo ostrożnym z użyciem tego koloru, ponieważ jest on bardzo nacechowany emocjonalnie. Często wykorzystywany w marketingu. Odpowiednio dawkowany może wpłynąć na podniesienie konwersji. Stosowany do wyróżnienia najważniejszych informacji. Przycisk z napisem "dodaj do koszyka" o czerwonej kolorystyce na pewno nie umknie osobom przeglądającym asortyment sklepu internetowego.

Pomarańczowy – kojarzy się głównie z fascynacją, pasją, energią do działania. Powstaje z połączenia barwy żółtej i czerwonej, w ten sposób łącząc cechy obu tych kolorów, może służyć do podniesienia konwersji.

Zielony – kolor kojarzący się chyba wszystkim z naturą. Symbol spokoju, zdrowia i równowagi. Działa kojącą i odstresowuje. Eksperci uważają, że jego najlepszym zastosowaniem jest podkreślenie misji i wizji firmy, działań zgodnych z naturą.

Niebieski – kolor kojarzący się z powagą, mądrością, zaufaniem oraz pewnością. Symbolizuje między innymi wodę i niebo. Fakt ten sprawia, że często wykorzystywany jest w reklamach firm hydraulicznych, energetycznych oraz medycznych

Czarny – barwa biznesu. Kojarząca się z powagą i tajemniczością. W reklamie wykorzystywana do podkreślenia elegancji i wyższego standardu oraz podkreślenie ekskluzywnego wymiaru produktu

Przed samodzielnym wyborze kolorów należy jednak pamiętać, aby zastosować się do kilku ważnych kryteriów, ponieważ brak rozwagi w tym co robimy może kosztować naszą frimę olbrzymie straty nie tylko pieniężne ale przede wszystkim w postaci gorszego postrzegania przez naszych klientów.

Czym zatem kierować się przy doborze kolorystyki na stronę internetową?

Ja osobiście wyróżniam 6 kryteriów:

  1. Identyfikacja wizualna firmy – ważne jest zachowanie spójności kolorystyki z barwami użytymi między innymi w logotypie.
  2. Rodzaj serwisu – strona firmowa, blog, sklep, portal informacyjny.
  3. Rodzaj odbiorców – do kogo kierujemy wiadomości umieszczane na stronie.
  4. Przesłanie – myśl przewodnia, motto, wizja i misja naszej firmy.
  5. Specyfika danej branży.
  6. Chęć wywołania określonej reakcji czy wprowadzenia odbiorcy w określony nastrój.

To już chyba wszystkie podstawowe informacje. Teraz czas rozpocząć pracę nad swoją stroną internetową – powodzenia i do dzieła!

Dodano: 24 kwietnia 2015 Zaktualizowano: 20 kwietnia 2015

Jak oceniasz ten poradnik?

Dziękujemy za Twoją opinię!

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści

Co moglibyśmy poprawić lub dodać?
Jak działa Oferteo?
Odpowiedz na kilka pytań

Powiedz nam czego potrzebujesz, abyśmy dostarczyli Ci właściwe oferty

Otrzymaj oferty

Poznaj dopasowane oferty specjalistów z Twojej okolicy

Wybierz najlepszą

Porównaj oferty i zadawaj pytania, bezpłatnie i niezobowiązująco