Znaczenie kolorów na Twojej stronie internetowej.
Powszechnym jest fakt, że kolorom można przypisać ogólne znaczenie. Koncepcja, czy też definicja kolorów jest przestrzegana zwłaszcza w biznesie. Należy jednak pamiętać, że ujednolicone znaczenie kolorów działa tylko w obszarach nacechowanym znacznym podobieństwem kulturowym. Np. kolor biały w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej kojarzony jest z nieskazitelnością, niewinnością i czystością, natomiast w Azji, a przede wszystkim w Chinach i Japonii kolor ten jest powszechnie używany w uroczystościach żałobnych.
Z poradnika dowiesz się
Jak taka wiedza może pomóc nam podczas tworzenia sytuacji biznesowych?
Otóż z psychologicznego punktu widzenia każdy kolor wpływa w określony sposób na nasz mózg, stymulując go i w odpowiednich warunkach niejako zmuszając niczego nieświadomego odbiorcę do wykonania danej czynności. Wszystko opiera się właśnie na wzorcach kulturowych. Widząc na ulicy człowieka ubranego w jaskrawe kolory nie sądzimy, że wybiera się on do teatru czy opery, (chociaż mogłoby tak być). Wnioskujemy raczej, że wybiera się na imprezę. Nawet się nad tym nie zastanawiamy, to nasza pierwsza myśl.
Dlaczego tak jest?
Ano właśnie, dlatego że mamy w głowie przypisane znaczenie każdego koloru i podświadomie przypisujemy go do danej kategorii.
Jak można wykorzystać tę wiedzę podczas tworzenia strony internetowej?
Poniżej przedstawię charakterystykę podstawowych barw w raz z przykładami, do których warto użyć każdego z kolorów.
Biały – kolor kojarzący się z czystością (tak fizyczną jak i duchową). Ten kolor często używany jest w celu podkreślenia tych cech w danym produkcie. Biel jest bardzo uniwersalną barwą, graficy komputerowi często wykorzystują ten fakt łącząc jej elementy z innymi kolorami, co przy odpowiednim wykorzystaniu barw może dawać niezwykłe efekty.
Żółty – w powszechnym znaczeniu jest kolorem ciepła, radości, optymizmu i nadziei. Barwa mocno kontrastująca zwłaszcza w połączeniu z białym tłem. Takie połączenie to niezwykle skuteczny sposób na przykucie uwag odbiorców. Eksperci rekomendują wykorzystanie tego koloru np. na przyciskach za pomocą, których klienci sklepów internetowych decydują się na zakup określonego towaru. Kolor ten, bowiem stymuluję tę cześć mózgu, która odpowiedzialna jest za podejmowanie decyzji.
Czerwony – oznacza pasję, agresję, erotykę i miłość. Należy być bardzo ostrożnym z użyciem tego koloru, ponieważ jest on bardzo nacechowany emocjonalnie. Często wykorzystywany w marketingu. Odpowiednio dawkowany może wpłynąć na podniesienie konwersji. Stosowany do wyróżnienia najważniejszych informacji. Przycisk z napisem "dodaj do koszyka" o czerwonej kolorystyce na pewno nie umknie osobom przeglądającym asortyment sklepu internetowego.
Pomarańczowy – kojarzy się głównie z fascynacją, pasją, energią do działania. Powstaje z połączenia barwy żółtej i czerwonej, w ten sposób łącząc cechy obu tych kolorów, może służyć do podniesienia konwersji.
Zielony – kolor kojarzący się chyba wszystkim z naturą. Symbol spokoju, zdrowia i równowagi. Działa kojącą i odstresowuje. Eksperci uważają, że jego najlepszym zastosowaniem jest podkreślenie misji i wizji firmy, działań zgodnych z naturą.
Niebieski – kolor kojarzący się z powagą, mądrością, zaufaniem oraz pewnością. Symbolizuje między innymi wodę i niebo. Fakt ten sprawia, że często wykorzystywany jest w reklamach firm hydraulicznych, energetycznych oraz medycznych
Czarny – barwa biznesu. Kojarząca się z powagą i tajemniczością. W reklamie wykorzystywana do podkreślenia elegancji i wyższego standardu oraz podkreślenie ekskluzywnego wymiaru produktu
Przed samodzielnym wyborze kolorów należy jednak pamiętać, aby zastosować się do kilku ważnych kryteriów, ponieważ brak rozwagi w tym co robimy może kosztować naszą frimę olbrzymie straty nie tylko pieniężne ale przede wszystkim w postaci gorszego postrzegania przez naszych klientów.
Czym zatem kierować się przy doborze kolorystyki na stronę internetową?
Ja osobiście wyróżniam 6 kryteriów:
- Identyfikacja wizualna firmy – ważne jest zachowanie spójności kolorystyki z barwami użytymi między innymi w logotypie.
- Rodzaj serwisu – strona firmowa, blog, sklep, portal informacyjny.
- Rodzaj odbiorców – do kogo kierujemy wiadomości umieszczane na stronie.
- Przesłanie – myśl przewodnia, motto, wizja i misja naszej firmy.
- Specyfika danej branży.
- Chęć wywołania określonej reakcji czy wprowadzenia odbiorcy w określony nastrój.
To już chyba wszystkie podstawowe informacje. Teraz czas rozpocząć pracę nad swoją stroną internetową – powodzenia i do dzieła!
Jak oceniasz ten poradnik?
Dziękujemy za Twoją opinię!Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści
Więcej poradników o stronach internetowych
Z technologiami stosowanymi do tworzenia stron internetowych jest jak z technikami malarskimi. Po pierwsze jest ich wiele, a po drugie każdy korzysta z tych, które zna, w których najlepiej się czuje. Nie chodzi tutaj o to żeby wymienić Ci każdą możliwą technologię prezentując jej wady i zalety, czy też przekonywać Cię, że właśnie ta jest najlepsza a nie tamta. Chodzi o to abyś Ty sam, nabrał świadomości o tym jak ważne jest to zagadnienie i dlaczego warto zwrócić na to szczególną uwagę.
20.04.2015Obecność w sieci można sobie zapewnić różnymi sposobami. Na przykład poprzez własną witrynę. Jak stworzyć stronę internetową domową, dla szkoły, a może dla firmy? Czy każda będzie taka sama? Zobacz, jak stworzyć stronę internetową – samodzielnie czy lepiej zlecić takie prace programistom i web deweloperom?
04.12.2023Firmy, które świadczą usługi w różnych branżach, powinny wziąć pod uwagę działanie na Oferteo. Portal ten łączy osoby, które szukają Wykonawcy jakiejś usługi ze specjalistami, którzy ją wykonują. Jest tu zarejestrowanych ponad 530 tys. firm. Miesięcznie trafia tu prawie 200 tys. zleceń. Tym samym Oferteo jest największą w Polsce internetową platformą dla rynku usług, osiągając w nim ponad 60-procentowy udział. Dlaczego jeszcze warto działać na Oferteo? Sprawdź!
26.08.2022Marketing internetowy jest szczególnym rodzajem marketingu, czyli działań ukierunkowanych na wsparcie sprzedaży produktów i usług przy wykorzystaniu różnorodnych metod i technik działania. Domena działania marketingu internetowego jest jednak nieco szersza, a zakres zainteresowania obejmuje również kreowanie wizerunku firmy w Internecie.
08.09.2022Wielu przedsiębiorców, jak i osób prywatnych, chcąc złożyć zamówienie na stronę internetową, zastanawia się, dlaczego identyczny projekt, który przekazał tym samym firmom, potrafi kosztować w jednej z nich 1500 zł, a drugiej 4000 zł. Reguła "im droższe, tym lepsze" nie ma tutaj zastosowania. Natomiast jeżeli wymagamy prawidłowego funkcjonowania i pozycjonowania strony w wyszukiwarkach, to nie warto na tym oszczędzać.
02.11.2020Zaczynaliśmy w świecie bez Facebooka i wszystkich mediów społecznościowych. Przez lata obserwowaliśmy rozwój branży – technologie przychodziły i odchodziły, ale przez cały ten czas strony były najprzyjemniejszym ze sposobów poznania oferty danej firmy. Kontakt zazwyczaj zaczynał się w gazecie, telewizji, radiu czy na reklamie, ale by zgłębić klimat firmy, jej ofertę, poznać historię i przekonać się, czy jest dla nas odpowiednia, wchodziliśmy na stronę.
06.06.2022